نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2048
-
الف
+

ثبت مسجد جامع بزرگ هرات به عنوان میراث فرهنگی جهانی

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان از ثبت مسجد جامع بزرگ هرات به حیث میراث فرهنگی جهانی خبر داد.

به گزارش آی فیلم2، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در دیدار با سرپرست مقام ولایت هرات، از ثبت مسجد جامع بزرگ هرات به حیث میراث فرهنگی جهانی خبر داد.

«محمد طاهر زهیر»؛ سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان با «غلام داود هاشمی»، معاون و سرپرست مقام ولایت دیدار نموده است.

به گفته سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، ولایت هرات بیشترین نقش را در تولید فرهنگ، هنر و اندیشه اسلامی داشته است.

او، هدف از سفرش به ولایت هرات را مطالعه وضعیت فرهنگی این ولایت عنوان کرد و اعلام کرد که مراحل ابتدایی ثبت مسجد جامع بزرگ شهر هرات در فهرست میراث های جهانی آغاز شده است.

از سویی دیگر، داکتر غلام داوود هاشمی، معاون و سرپرست مقام ولایت نیز خواهان توجه وزارت اطلاعات و فرهنگ به بازسازی بناهای تاریخی، تقویت فرهنگ، تکمیل بازسازی مجموعه مصلی و باستان شناسی این مجموعه، بازسازی منار پنجم و توجه به بازسازی و مرمت بناهای تاریخی در ولسوالی ها شد.

خبرگزاری آوا نوشت: ولایت هرات از جمله ولایات باستانی در افغانستان می باشد که بیش ترین آثار باستانی را به خود اختصاص داده است.

مسجد جامع هرات کهن‌ترین مسجد در هرات است که بسیار بازسازی شده‌ است. بیشتر گسترش آن در دوره طلایی عهد تیموریان بود. این بناء پنجمین مسجد جامع بزرگ در جهان می‌باشد این مسجد از لحاظ تاریخی بیش از ۱۴۰۰ سال قدمت دارد و مساحت آن به ۴۶۷۶۰ متر مربع می‌رسد.

این مسجد تاریخی مشتمل بر ۴۶۰ گنبد، ۱۳۰رواق، ۴۴۴ فیل پایه، دوازده گلدسته، چهار ایوان، چهار دروازه، چهار کتیبه بزرگ مزین با آیاتی از قرآن، اشعار عرفانی عرفا و شاعران بزرگ، سه سراچه، یک منبر سنگی، کتابخانه (شامل چهار هزار جلد کتاب) و وضوخانه می‌باشد که در زیباترین محل شهر قدیم هرات موقعیت داشته و در یک زمان گنجایش بیش از یک صد هزار نمازگزار را دارد.

ع ا

نظر شما
ارسال نظر